Leden en voorzitter Cliëntenraad Bernlef (m/v) gezocht!

Voel je je betrokken bij ouderen en wil je in een uitdagende tijd een bijdrage leveren om de kwaliteit van leven van mensen die niet langer thuis kunnen wonen op een hoog niveau houden?
Op verzoek van de cliëntenraad van Bernlef in Groningen (onderdeel van Dignis) delen wij deze mooie vrijwilligerskans. Omdat de huidige voorzitter met zijn werkzaamheden stopt, zijn wij op zoek naar een nieuwe voorzitter voor de cliëntenraad. Tegelijk ook naar een aantal leden. De leden maken een keuze wie van hen voorzitter wordt.

Over Bernlef en de Cliëntenraad
Bernlef – Verpleeghuis – Woonzorgcentrum – Huis van de Wijk
Bernlef is een fijn huis om te wonen. Het is geen verpleeghuis inclusief behandeling zodat er geen afgesloten afdelingen zijn. Het huis is voorzien van alle gemakken en het is er gezellig. Er activiteiten en de wijkbewoners komen op bezoek; samen ook de maaltijd in het wijkrestaurant.

Bernlef is daarom geen verpleeghuis maar meer een woonzorgcentrum dat fungeert als een Huis in de Wijk. Het huis staat dicht bij het winkelcentrum Paddepoel in Groningen.
De bewoners wonen in een kleine groep en krijgen alle hulp en zorg die zij nodig hebben. Er zijn twee groepswoningen voor mensen met dementie. In iedere woning wonen ongeveer tien mensen. Bewoners, medewerkers en vrijwilligers runnen samen het huishouden. Iedere dag wordt er vers gekookt. De bewoners hebben een eigen kamer, die zij kunnen inrichten met hun persoonlijke spullen. Meer info op https://www.dignis.nl/locaties/bernlef/verpleeghuis-bernlef
Cliëntenraad Bernlef
De essentie is voor ons dat de bewoners zich thuis voelen in hun zelf in te richten woning, ondersteuning krijgen bij activiteiten als zij daar behoeft aan hebben, een lekkere maaltijd krijgen, zich veilig voelen (ook als er risico’s zijn bij vallen) en er voldoende en betrokken medewerkers zijn waarbij fouten helaas gemaakt kunnen worden. We hebben 4x overleg met de locatiemanager waarin we een vaste agenda hebben met naast algemene ontwikkelingen de kwaliteitsindicatoren waarbij we vooral het verhaal achter het getal bespreken.
Voorzover nodig houden we een extra overleg en weten elkaar via de mail of app of telefoon ook snel te vinden. We houden niet van procedures maar gaan uit van het gesprek met vooral ook vertrouwen in de locatiemanager en haar medewerkers. Daarbij zijn we ons bewust van de zgn. indirecte kosten van een organisatie zodat we ons werk zo doeltreffend en doelmatig proberen te doen. Dat laat onverlet dat bij een nieuwe samenstelling er een andere werkwijze wordt afgesproken.
Recent is een kwaliteitsverbeterproject besproken waaruit blijkt dat in een tijd van te weinig financiële middelen vanuit de overheid en krapte in de arbeidsmarkt de handen uit de mouwen worden gestoken op de locatie.
Er zijn nu 3 leden waarvan de voorzitter ook lid is van de CCR (Centrale Cliëntenraad Dignis). De voorzitter stopt met zijn werkzaamheden. Daarom wordt een voorzitter gezocht maar wordt tegelijk ook gezocht naar 2 à 3 extra leden. Bij een nieuwe samenstelling wordt samen besproken wie voorzitter wordt. Wij zoeken mensen met affiniteit voor ouderenzorg, die zich willen inzetten voor de medezeggenschap van de bewoners.
Voel je je betrokken bij ouderen en wil je in een uitdagende tijd een bijdrage leveren om de kwaliteit van leven van mensen die niet langer thuis kunnen wonen op een hoog niveau houden?
Kun je beleid beoordelen vanuit het perspectief van de bewoners en wil je het management namens de cliëntenraad adviseren? Dan zoeken wij jullie!
Algemene informatie over de cliëntenraden bij Dignis vind je op https://www.dignis.nl/clientenraad

Profiel en taken
Taken van de leden incl. voorzitter

– Bewoners, familie, vrienden of goede bekenden uit het netwerk van de bewoner worden met name gevraagd lid te worden. Bij de functie voorzitter hoeft dan niet expliciet zo te zijn.
– Mogelijkheid contact te onderhouden met bewoners door af en toe aan te schuiven bij de koffietafel op de etages of in de entree van de locatie; of het bijwonen van een familieavond.
– Kennis en bij blijven op het gebied van ontwikkelingen in de ouderenzorg.
– Voldoende tijd voor minimaal 4 overleggen met de locatiemanager per jaar; er zijn geen afzonderlijke vergaderingen; mogelijkheid bijwonen themabijeenkomsten.
– Beschikken over goede communicatieve vaardigheden met respect voor elkaars opvattingen.
– Kennis hebben (of bereid zijn deze op te doen) over medezeggenschap voor cliënten (Wmcz2018)

Taken van de Voorzitter

– Organiseren en leiden van de vergaderingen van de cliëntenraad op een inhoudelijke maar ook doelmatige wijze.
– Vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten toe en deelnemen aan vergaderingen van de Centrale Cliëntenraad van Dignis

Wij bieden

– De mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het verbeteren c.q. op peil houden van de kwaliteit van leven in een tijd van weinig beschikbare middelen
– Een vrijwilligersvergoeding en onkostenvergoeding. NB. De huidige leden van de CR Bernlef maken daar geen gebruik van omdat zij het als hun maatschappelijke verantwoordelijkheid beschouwen om een bijdrage te leveren in de ouderenzorg.
– De mogelijkheid van scholing in bijv. ook themabijeenkomsten.
– Ondersteuning in advies en informatie en ondersteuning in het secretariaat. Van dat laatste maakt de CR Bernlef nu geen gebruik van.

Procedure

– Sollicitaties (beknopt motivatie met eventueel een kort CV) kunnen tot 1 december 2024 ingediend worden. De brievenselectie leidt in eerste instantie tot een 3 a 4 gesprekken die dan mogelijk in december worden gehouden. Beoogd wordt voor 31 december de procedure af te ronden.
– Twee leden van de CR Bernlef zijn de sollicitatiecommissie waarbij de vertrekkende voorzitter een ondersteunende informerende rol heeft.
– De locatiemanager is betrokken bij de werving en selectie; met de beoogde voorzitter wordt een kennismakingsgesprek gehouden vanuit het perspectief “we doen het samen” met respect voor een ieders eigen positie.
– De CR Bernlef informeert vervolgens de CCR en de Raad van Bestuur over de benoembare kandidaat-voorzitter. Daarbij is het uitgangspunt dat – mogelijk na een kennismakingsgesprek met hen– deze kandidaat voorzitter gaat worden van de CR Bernlef.
– De leden krijgen vervolgens een informatiepakket en het aanbod voor een inwerk- of oriëntatieprogramma op basis van hun eigen wensen.

Interesse en informatie?

Algemene informatie over de cliëntenraden bij Dignis vind je op https://www.dignis.nl/clientenraad Je kunt natuurlijk direct -uiterlijk 30 november 2024 – je sollicitatie sturen naar ccrdignis@dignis.nl maar ook eerst contact opnemen. Deze wordt doorgestuurd naar een lid van de CR Locatie Bernlef omdat we vinden dat vanwege privacy hun gegevens niet in deze tekst hoeven te staan. Voor meer informatie kun je contact opnemen via het secretariaat CCR Dignis mail ccrdignis@dignis.nl of bel 06-26130612 (di. t/m do.). Noem dan je naam, je telefoonnummer en mailaccount zodat deze doorgestuurd kunnen worden naar een CR lid Locatie Bernlef waarna contact met jou wordt opgenomen.

Ken jij mensen die hier belangstelling voor hebben? Stuur deze vacature dan vooral door in je netwerk!

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.