Ouderenparticipatie verhoogt de kwaliteit van het onderwijs

Levenservaringen van ouderen kan een belangrijke aanvulling zijn op de lesstof op scholen. Studenten helpen bij de voorbereiding op hun beroepscarrière, daarvoor zetten de leden van het GENERO Ouderen- en mantelzorgforum zich al jaren in. Hiermee brengen ze ouderenparticipatie onder de aandacht bij onderwijsinstellingen in hun regio. GENERO is het Netwerk Ouderenzorg Zuidwest-Nederland.

Bijdrage aan onderwijs én contact met jongeren
Ouderen en mantelzorgers van het forum dragen bij aan projecten op mbo, hbo en wo-instellingen in de regio Zuidwest Nederland (Rotterdam-Rijnmond, Zuid-Hollandse Eilanden, West- en Midden-Brabant, Zeeland). Bijvoorbeeld op het Albeda College in Rotterdam en de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. De ervaringen die ze hebben opgedaan zijn nu gebundeld in een speciale folder over ouderenparticipatie in het onderwijs.

Gesprekstechnieken oefenen en levensvragen
Er zijn 7 methoden beschreven waarmee ouderen een bijdrage leveren aan het onderwijs en contact hebben met jongeren. Een voorbeeld is het Cliënttyperingsgesprek. Hierbij oefenen studenten gesprekstechnieken oefenen met ouderen. Een ander voorbeeld is de College Tour waar studenten levensvragen aan ouderen stellen. Sommige onderwijsvormen zijn klassikaal, andere vormen zorgen voor een intensief een-op-een contact tussen oudere en jongere.

Betrokkenheid cruciaal
“Het ontbreekt de studenten dikwijls aan inzicht en ervaring in het doen en laten en het leven van ouderen, daarom is onze betrokkenheid zo belangrijk”, vindt meneer Pijpers (forumlid). Mevrouw Ramlakhan (forumlid) vult hem aan: “Ik doe mee aan de onderwijsactiviteiten om de studenten bij te brengen dat er meer problemen kunnen zijn dan ze op het eerste gezicht zouden denken. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal.”

Ouderenparticipatie verhoogt kwaliteit van onderwijs
Ouderenparticipatie verhoogt de kwaliteit van het onderwijs, daar zijn het forum en de betrokken docenten van overtuigd. Meneer Pijpers licht dat toe: “Als oudere hebben wij veel kennis opgedaan en, afhankelijk van ons leven, hebben wij ook veel ervaring op gebieden waar studenten later mee te maken krijgen, zeker in de zorg.” Mevrouw Ramlakhan probeert studenten te wijzen op groepen die het moeilijker hebben: “dat zijn mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking die bijzondere zorg nodig hebben, maar ook de zorgmijders en de alleenstaanden die niet kunnen terugvallen op informele zorg.”

Aandacht voor de relatie
In plaats van op elkaar te oefenen, oefenen en leren studenten van ouderen. In het menselijk contact dat ontstaat tijdens de lessen is aandacht voor wederkerigheid in de relatie tussen de toekomstige professional (de student) en de patiënt of cliënt (de oudere). De ouderen halen zelf ook veel voldoening uit de lessen: ‘Je bent nooit te oud om te leren. Het geeft je een ongelooflijk goed gevoel van samen iets doen, waardoor je hopelijk wijzer kunt worden. Als dat slaagt is dat voor mij een hele plezierige en blijvende erkenning van het gehele leerproces’, vindt mevrouw de Leeuw (forumlid).

Meer informatie?
Ook aan de slag met ouderenparticipatie in onderwijs? Het nieuwe schooljaar is een goede mogelijkheid om nieuwe lesmethoden te proberen of meer verdieping in bestaande methoden aan te brengen.
Lees meer op https://www.beteroud.nl In Noord-Nederland is Denktank60plus hier actief in; zie ook hun website http://www.denktank60plusnoord.nl/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.